Een onverwachte reis

29 juni 2016 - Houten, Nederland

Het lijkt bijna of ik deze zomer niets anders doe dan op vakantie gaan
Een week vakantie naar Zeeland met de kleindochters is al lang geleden geboekt evenals een trip van zes weken naar de VS september - oktober en nu komt er onverwacht nog een trip van vijf dagen bij naar Bosnië - Herzegovina, naar Livno om precies te zijn.

Hoe dat zo komt?
Een goede vriend van mij is afgelopen zaterdag voor een tweeweekse vakantie naar Livno vertrokken en de lange reis per auto valt dan toch tegen alleen. Dus toen we elkaar aan de telefoon hadden hebben we het plan opgevat dat ik op 6 juli naar Split (Kroatië) vlieg waar hij mij af komt halen en per auto gaan we dan naar Livno.

boardingpas

Donderdag 7 juli staat een trip naar Mostar gepland en daar kijk ik erg naar uit. Ik kan mij nog niet voorstellen dat ik over de Stari most (oude brug) wat een icoon was in de oorlog, de oorlog langs etnische scheidslijnen, die tussen maart 1992 tot november 1995 in Bosnië heeft plaatsgevonden, zal lopen. De oorspronkelijke brug werd gebouwd in de zestiende eeuw, in de tweede wereldoorlog waren er plannen om de brug te vernietigen maar dit is niet gebeurd. In 1993 gebeurde dit helaas wel. Met de hulp van de meest moderne bouwtechnieken en –materialen werd drie jaar later, op 23 juli 2004, de brug feestelijk heropend. De renovatie en wederopbouw hield een kostenplaatje in van om en nabij de dertien miljoen euro en werd onder andere medegefinancierd door de Wereldbank, Turkije, Italië en verscheidene andere Europese landen. Een jaar later, in 2005, werd de gerestaureerde brug samen met de volledige historische stadskern op de werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst.

Mostar_Bridge

Een groot deel van de historische binnenstad van Mostar is tegenwoordig weer in zijn oorspronkelijk glorie te zien. Mede hierdoor is de historische binnenstad van Mostar samen met de Stari Most de belangrijkste toeristische trekpleister van misschien wel heel Bosnië en Herzegovina. In dit deel van de stad zijn behoorlijk wat restaurants en toeristische winkels te vinden. In deze restaurants wordt zo goed als alleen maar de typische Bosnische keuken geserveerd. Deze bestaat uit verschillende soorten gegrild of gestoofd vlees, gekookte groenten en aardappelen.

Wat ik naast Mostar heel graag wil zien zijn de Kravica watervallen. In de buurt ervan liggen prachtige oude stadjes zoals Počitelj en Medugorje.
Medugorje is een pelgrimsoord gelegen op een berg nabij Mostar.

map1

Toen ik mij echt verdiepte in Bosnië wenste ik spontaan dat ik eerder was vertrokken echter, het is een goed excuus om nog eens terug te gaan. Op de terugreis per auto doorkruisen we natuurlijk een aantal landen wat zowiezo leuk is. Een stop over bij een B&B in Oostenrijk zaterdagavond en dan zondagochtend beginnen we aan het laatste stukje.

map

Bij terugkomst zal ik mijn belevenissen verhalen via dit blog en foto's.

1. Els:
    30 juni 2016
    Wat Leuk zeg, geweldig
  2. Elly Poot:
    30 juni 2016
    Super , geweldig , geniet er met volle teugen van.
    Liefs El xx