Kleine en grote dieren.

11 september 2014 - Somerset, Massachusetts, Verenigde Staten

Vlindertuin in Tiverton RI

Maandag 9 september zijn we naar een vlindertuin geweest. Als je niet weet dat er een vlindertuin is rijd je er langs want het ziet er nogal armoedig uit. Eenmaal binnen ben je in een andere wereld. Mark, de eigenaar, legde de regels uit.
In geen geval 1 van de deuren openmaken en de vlinders niet aanraken. Ik keek hem vol ongeloof aan en vroeg waarom zou je dat doen, je beschadigd de vleugels en ze gaan dood. Je moest eens weten wat sommige mensen doen zei hij en herhaalde een zin uit de film Forrest Gump: 'stupid is as stupid does' and you can't fix stupid.

Ik was erg benieuwd of ik vlinders zou zien die ik in Nederland nog niet voor de camera had gehad in de 3 vlindertuinen waar ik was en ja hoor... 2 stuks en veel nieuwe rupssoorten.

All colors                              Caterpillar

Er hing een koppel Atlas vlinders te paren. Deze vlinders zijn groot en leven maar 5 dagen puur om zich voort te planten. De paring duurt 9 uur en toen ik tegen Mark zei dat ik dit nogal lang vond antwoordde hij gevat: als je maar 5 dagen leeft moet je er lang plezier aan beleven waarop Joanne antwoordde: straks zien we een dun sliertje sigarettenrook uit die boom komen :-)

Atlas butterfly

Op enig moment zag ik Mark in de weer met 2 plastic containers en een klein borsteltje. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik nam een kijkje. Het leek erop alsof hij vlooien van een container naar de andere transporteerde op het borsteltje maar dit bleken 1 dag oude rupsen te zijn. Aangezien de vlindertuin sluit neemt hij deze mee naar huis om ze uit te laten komen en de voortplanting te garanderen.
Hij legde uit en liet mij zien hoe de rups, die je op de foto ziet, zich ingraaft in het zand zich oprolt tot een zwart balletje en niet voor juli 2015 een vlinder wordt. Verbazingwekkend.

Voor de andere vlinder foto's klik je op http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1543761

Whale Watch tour Plymouth MA

Woensdag 10 september was het een goede dag om walvissen te gaan bekijken. We gingen om half 11 aan boord en voeren uit om 11.00 uur. Het was nogal winderig en we verhuisden naar de voorkant van de boot omdat ik graag op het voorsteven wilde staan (gelijk Leonardo Di Caprio). De golven waren af en toe zo hoog dat ik van de grond kwam. Het is anderhalf uur varen naar de plek waar de walvissen foerageren en daar aangekomen zagen we 4 volwassen walvissen en 1 kalf.

Het bleek moeder Perseid te zijn met kalf 2014, dezelfde Perseid die ik in 2007 zag met kalf 2007. Ik was aangenaam verrast. Er werd niet veel gesprongen, slechts 1 x en ik stond op de juiste plaats op de juiste tijd met de camera in de aanslag. Lucky shot.

Mom and calf 2014                JUMP!

Het waren 2 prachtige dagen, 1 dag de fragiele vlinders en de andere dag de imposante walvissen beiden even belangrijk voor ons ecosysteem.

De overige foto's vind je op: http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1544127

Hopelijk heb je genoten van de update en de foto's.
Tot blogs!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elly Poot:
    12 september 2014
    Lieve Jolijn,
    Wat maak je veel liefdevolle momenten mee in de natuur, geweldig mooi.
    En wat een contrast in 2 dagen.
    Ik wacht je volgende verslag, ongeduldig af.
    Liefs Elly xxxxxxxx
  2. GREET CHRIS:
    16 september 2014
    Hey Jolijn,

Een heel mooie omgeving.
    Hopelijk ben je nu weer helemaal gezond .
    Rene zal er nu ook snel zijn, kunnen jullie samen nog 2 volle weken samen doorbrengen met jullie lieve vrienden.
    Veel liefs van ons
    Greet en Chris en lik van Binky