De bruiloft

1 oktober 2014 - Somerset, Massachusetts, Verenigde Staten

Nadat er donderdagavond in de kerk was geoefend, wie moet waar lopen en met wie en op welk moment (de trouwstoet bestaat uit 6 bruidsmeisjes en 6 bruidsjonkers inclusief the maid of honor en the best man en een ringdrager en bloemenmeisje).
Het is onder andere de taak van de jonkers de ouders en grootouders van de bruid en gom naar hun te plaats te begeleiden dus een en ander vraagt enige voorbereiding. De vader van de bruid brengt zijn dochter naar het altaar en geeft haar daar letterlijk over aan haar toekomstige echtgenoot. De maid of honor en de best man hebben ook allebei een aparte taak en er zijn een paar sprekers. Priester Jake legde het allemaal geduldig en op kalme toon uit en na ruim een uur was het klaar.

Daarna is het de gewoonte dat het toekomstige bruidspaar met de bridal party zoals men alle meisjes en jonkers noemt en wederzijdse ouders plus de gasten die van buiten de stad komen uit eten gaat. Het was lekker en gezellig ware het niet dat het etablissement een plaatselijke zangeres met gitaar had ingehuurd om de avond luister bij te zetten.
Goeie God wat een ellende. Vals en hard wat mij deed zeggen: kunnen we de hoed rond laten gaan zodat ze ophoud en die gitaar tegen een muur ramt?
Iedereen beaamde maar niemand, incluis ik, had het lef ;)
Na een stressvolle vrijdag, voor wederzijdse ouders en het bruidspaar met veel last minute geregel, wordt het dan zaterdag 27 september.
De dag waarop Timothy Franco en Renee Tobiaz in het huwelijksbootje stappen. Ze hadden het niet beter kunnen treffen, het was een prachtige zonovergoten warme dag, een graadje of 28 dus eigenlijk net te warm.

De bruid maakt zich, uiteraard, klaar in het huis van haar ouders en de bruidegom, in het huis van zijn ouders met alle bruidsjonkers, groomsmen of ushers genaamd. Alle jongemannen verzamelden zich hier vanaf 10 uur, er waren donuts en bagels gehaald en de mannen hadden zelf voor een fles whiskey gezorgd.
Moed indrinken? Iedereen hees zich in een prachtig grijs smoking met marineblauw vest eronder behalve de gom, hij had een wit vest.
Ik was gevraagd om de fotografe te zijn en ik heb mij met veel vermaak gekweten van mijn taak.
(Het grote aantal foto's bewerken, want ook donderdagavond was ik 'de klos', kostte wat tijd dus vandaar, en het feit dat ik vakantie aan het vieren ben, dat het blog wat op zich liet wachten).

Rond half 1 kwam de party limousine de heren ophalen om ze naar de kerk te brengen en wij volgden een half uurtje later.
Tien minuten later dan gepland liep een prachtige bruid aan de arm van haar vader down the isle oftewel naar het altaar alwaar een nerveuze Tim haar opwachtte.
Dat ze er prachtig uitzag wist ik al want maandag 25 augustus was ik door Renee meegevraagd naar haar voorlaatste pasafspraak. Ik was reuze vereerd zoals je je wellicht kunt voorstellen, zelfs haar moeder had dochterlief nog niet in de jurk gezien. De dienst verliep zoals geoefend en zonder gekke dingen en na ruim een uur hoorden we de pastoor zeggen: voor het eerst stel ik aan u voor Mr.and Mrs.Timothy Franco.

Vrij ongebruikelijk was het dat tussen de dienst en het cocktailuur dat aan het diner en feest vooraf gaat 3 uur zat. De bridal party, ouders en grootouders gingen foto's maken en dat was voor niemand een pretje met die hitte. Een oma struikelde buiten de kerk in haar nieuwe schoenen en de 90 jarige vriend van de andere oma zakte bijna ter aarde waardoor de fotosessie men hen snel over was. Gelukkig konden beide pechvogels gewoon de avond bijwonen zonder al teveel schade maar schrikken was het wel.

Wij konden, met vrienden, even lekker naar huis iets eten, omkleden en een drankje drinken alvorens wij naar de naar de Hilside Country Club vertrokken waar het feest werd gehouden.De omgeving en de Country Club was adembenemend mooi en het was zo leuk om alle vrienden die ik hier intussen heb na een jaar weer terug te zien. Het bruidspaar was, ook al ongebruikelijk, bij het cocktailuur aanwezig en had tijd om even met de genodigden te praten.

Om zes uur werden alle belangrijke gasten in volgorde aan de zaal voorgesteld met als slotstuk uiteraard het nieuwbakken bruidspaar.De eerste dans en het aansnijden van de cake volgde waarna iedereen een heerlijke maaltijd kreeg bestaande uit: Italiaanse trouwsoep (vrij vertaald), kip of steak met aardappelpuree en broccollini en uiteraard koffie en taart als dessert. Daarna kon het feest beginnen.

René en Renee dansten over de vloer alsof het ingestudeerd was. Daarna volgden er een paar typisch Amerikaanse dingen zoals de dollar dans.Je betaalt minimaal een dollar om met de bruid of gom 30 seconden te dansen en zodoende het spaarpotje voor de huwelijksreis een beetje te vullen. Ook uiteraard het boeket (niet het echte maar een kleintje) gooien naar de aanwezige vrijgezelle dames en de gom die bij de bruid de kousenband afdoet en het daarna naar de aanwezige en opgestelde vrijgezelle mannen gooit.
Daarna is het een feestje zoals we het hier ook kennen. Bijpraten met alle mensen die je kent en foto's maken en daarna dansen tot je niet meer kunt met dien verstande dat het bruidspaar om middernacht de laatste dans doet en daarna alle lichten aangaan en het is gedaan met de pret. Een beetje vroeg dachten wij :-)

Wij reden met Patricia mee terug en het bleek dat ze niet erg goed ziet bij nacht en dus als een slak over de weg kroop. Tel daarbij op dat ze nog niet bekend is met gps en wij bijna halverwege Boston belandden maar uiteindelijk na anderhalf uur waren we thuis, het was toen inmiddels al bijna half 3 en men had nog net geen zoekactie gestart.

Het was een prachtige dag en ik vond het ontroerend en bijzonder dat ik erbij mocht zijn.Tim die ik in 2000 leerde kennen, bij mijn eerste bezoek aan de VS, als een schuchtere verlegen puber die nu met de liefde van zijn leven trouwt.
Ik heb hen beiden intens lief.
De dag ging te snel voorbij maar alle herinneringen die ik heb vergezellen mij de rest van mijn leven. Hopelijk zet de fotoreportage die ik maakte het blog zonodig kracht bij.
Intens genoten heb ik met zoveel mensen die al ruim veertien jaar een belangrijk deel van mijn leven zijn en familie zijn geworden.
De foto's vind je als je op onderstaande link klikt.

Vandaag zijn we in Salem geweest maar daarover verhaal ik later, het was een lange dag niet zonder incidenten maar daarover later meer.
Ik wens iedereen een prachtige woensdag en tot spoedig!

1. Yvonne:
    1 oktober 2014
    De combinatie bruidspaar en bruidstaart zijn goed gekozen zeg, perfect, heeeel mooi zag het bruidspaar eruit, grappig de kleintjes erbij. Zo te lezen was het een mooie dag en veel plezier geweest, geniet nog even na. Jullie moeten echt een huis met tuin aan schaffen voor de poesjes
  2. Elly Poot:
    1 oktober 2014
    Lieve Jolijn,
    Ik heb de foto's nog niet bekeken, maar heel erg bedankt voor je verhaal. Ik heb er zo erg van genoten, wanneer schrijf je eens een boek???
    Liefs Elly xx