Kerst 2016

28 december 2016 - Springfield, Verenigde Staten

Kleindochter Esmée video belde mij op 21 december en vertelde dat Santa Clause vanuit Amerika pakjes bij hen onder de boom had gelegd en las mij de kaart, die uiteraard!! in het Engels was geschreven, voor. Ze dacht dat de kerstman voor de hele familie maar onder 1 boom cadeautjes zou leggen anders werd het wel erg duur vertelde ze. Dat zou best eens kunnen zei oma, maar ligt er dan onder jouw boom geen pakje voor mij? Esmée bekeek zorgvuldig alle namen op de pakjes en zei: nee oma, echt niet, alleen voor Jill en mij. Dan ligt er voor mij onder de boom hier vast geen pakje met kerst zei ik, maar dat vindt oma helemaal niet erg hoor.

De rest van de week voor kerst was onder andere gevuld met het boodschappen doen, alle ingrediënten voor het (in het vorige weblog beschreven) kerstmenu moesten in huis gehaald worden and than some zoals ze hier zeggen. De witte asperges zagen er niet uit, het leken wel verschrompelde oude mannetjes, dus die heb ik vervangen door prachtige sperziebonen. Ik kon gelukkig de overbevolkte winkelcentra, gevuld met honderden mensen die allemaal cadeau's 'moesten' kopen, mijden. In de supermarkt was 't druk genoeg.

En dan 'ineens' is het  de dag voor kerst. In de middag werden we verrast door een videocall uit Houten, Esmée en Jill gingen Santa's cadeautjes uitpakken.
Voor ieder was er een sok met snoep, voor Esmée een puzzel met puppy's, voor Jill een Pocahontas pop en om uit te delen een trommel (met daarop Santa's foto) gevuld met Candy Canes en andere Amerikaanse lekkernijen. Nadat we van de enthousiaste meisjes hadden genoten,  zette ik mij aan de keukentafel jaste de piepers en haalde de bonen af.
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen immers? Plotseling pakte Jeffrey zijn gitaar en begon 'te tokkelen'.
Hij zong en speelde het prachtige nummer You can close your eyes van James Taylor, wat een traktatie!

Nadat alle voorbereidingen gedaan waren en we hadden gegeten, konden ook wij van kerstavond gaan genieten, open haard en kaarsjes aan.
Volgens een aantal mensen hier was ik een 'cultuur barbaar' als ik de film A Christmas Story niet had gezien. Deena had speciaal de dvd voor mij gekocht dus vooruit dan maar, ik ben niet zo'n kerstfilm liefhebber moet ik zeggen. Er zitten een paar grappige scenes in maar veel bijzonders vond ik het niet. De dvd met daarop James Taylor sprak mij meer aan.
Nadat de film afgelopen was hadden we het wel gehad en zijn we, met de drukte van de volgende dag voor ogen, op tijd naar De Vierhoekstraat zijn vertrokken.

Onze kerstochtend bestond uit: op het gemakje ontbijten en koffieleuten aan de keukentafel. Eigenlijk moet je een foto maken van de kerstboom en aan Esmée sturen zei Jeff, zodat ze kan zien dat Santa hier inderdaad niets heeft gebracht. Ik dacht er even over na, ik weet hoe Esmée is en vond het niet nodig om haar te confronteren met de lege ruimte onder de boom, ze zou het alleen maar sneu vinden voor oma. Ik was al tig keer de woonkamer in en uit gelopen en niets was mij opgevallen tot..... mijn oog viel op een doosje dat onder de boom stond, Santa had blijkbaar toch iets gebracht voor oma. Ik liep met het cadeautje de keuken in en zei: hadden wij niet afgesproken niets onder welke boom dan ook te leggen? Hey antwoordde Jeff, Don't look at me, I am innocent. (yeah right)
In het doosje zat een prachtig horloge.

Kerst cadeau

Om 1 pm, nadat we ons in feestkledij hadden gehesen, schoof Jeff het vlees de oven in want zo'n homp moet een paar uur roasten na 2 dagen marineren.
Na ongeveer 45 minuten begon het huis heerlijk te ruiken, een bouquet van diverse geuren. Ik begon met het opdekken van de tafel, met het betere meet en schuifwerk passen er best 7 mensen aan.
Rond vijf uur arriveerde de familie. Deena bracht voor mij een mooie fles wijn mee uit de in de Local Winery en Alma had zich uitgesloofd en kwam met een bord vol eigengebakken Mexicaanse koekjes. De maaltijd waarvan we samen genoten was heerlijk en iedereen had het naar zijn / haar zin en een voordeel was dat iedereen vrij was de volgende dag.

Kerstmenu    Dutch apple pie

Onze eerste kerst samen zit erop en we hebben er beiden erg van genoten.

Inmiddels hebben we meer informatie over het visum maar daarover blog ik de volgende keer.

TOT BLOGS!

1. Cindy:
    28 december 2016
    Heb weer genoten van je verhaal. Ben benieuwd naar het visum verhaal! Groetjes van ons en alvast een mooi en gezond 2017. ❤
  2. GREET CHRIS:
    30 december 2016
    we w!en vol spanning op jou visum verhaal . fijne eindejaarsdagen
  3. Hanneke:
    5 januari 2017
    Hè wat een gezellig verhaal weer.
    Fijn dat je daar zo gelukkig bent.
    Heppiedepeppie!
  4. Rein sr.:
    8 januari 2017
    ik leer op mijn leeftijd er nog heel wat bij: James Taylor:who the *)
    is he??Ik klikte op het blauw gemaakte"You can close your eyes", maar "niet voor mij bedoeld/beschikbaar--zo las ik...
    Geweldig al jouw belevenissen te lezen. Van welke Kerstman was nu dit fraaie horloge?