Positief verdrietig

9 januari 2018 - Springfield, Verenigde Staten

De feestdagen zitten erop en we leven intussen negen volle dagen in 2018. Wij zouden dit jaar weer het kerstdiner verzorgen maar het is kerstavond geworden. Het was in de familie de gewoonte deze avond bij Bonnie door te brengen maar zij overleed in september. Karen en dad, zus en broer van Bonnie, vonden kerstavond helemaal niets meer dus hebben wij het overgenomen. Het is traditiegetrouw een samenzijn met finger foods of een makkelijke maaltijd, ik koos voor het laatste.
Brood met diverse vleeswaren, kaas en andere lekkernijen samen met de grote! pan chicken-minestrone soep, een maaltijd in een kom, die ik gekookt had. Ik verwachtte dat er voldoende over zou blijven om twee porties in te vriezen. Niets bleef er over, de pan was schoon leeg. Het was een prachtige avond en tegen 23.00 uur was iedereen vertrokken. Kerst brachten Jeffrey en ik samen door. Uitslapen, koffieleuten en 's middags lekker de open haard aan en genieten van goede muziek. Ons kerstdiner bestond uit Cornish Hen op een bed van geroosterde groenten en krielaardappelen.

Oudejaarsdag heb ik, na de driveway sneeuwvrij gemaakt te hebben, 3 uur oliebollen en appelflappen staan bakken met dank aan Suzanne voor de Koopmans mix, en heb onder andere uitgedeeld aan familieleden. Wij hebben 's avonds een paar uur gezellig met Chris en Dee (onze buren) doorgebracht. Om 22.30 uur moesten we richting huis aangezien Jeff nieuwjaarsdag moest werken om 6.00 uur.
Nieuwjaarsdag traditiegetrouw naar Darrel en Deena voor Sauerkraut & Pork.

thanks_Doug  Shoveling_snow  Bollen_en_Flappen

Het is koud in Ohio, afgelopen woensdag was het de koudste dag in OH in 120 jaar. De opmerking van de briljante president >AGHRUMP<: het is zo koud, maar goed dat we wat opwarming van de aarde (global warming) hebben deed mij bijna uit mijn stoel vallen en mijn wenkbrauwen bereikten mijn haargrens. #TRIEST
Kerstavond begon het te sneeuwen en vriezen en de kou hield aan.
Gevoelstemperaturen van -25 waren geen uitzondering, de actuele temperatuur lag zo rond -18. Wat zou men in Nederland in de nopjes zijn, dat zou zeker een Elfstedentocht betekenen. Sinds gisteren schommelt de temperatuur rond het vriespunt.

Het koude weer leverde wel mooie plaatjes op.

its_snowing  postcard_picture  birdfeeder_on_ice

Ik heb aan de luifel voor het keukenraam een vetbol (die geen bol maar een rechthoek is) opgehangen en vooral mussen, soms een paar spreeuwen maken er dankbaar gebruik van. De eerste was zo dun geworden dat de mussen er met hun korte snavel niet meer bij konden dus vervangen door een nieuwe en de dunne op de vensterbank gelegd.
Gisteren zagen we tot onze grote verbazing een Cardinal snoepen van het lekkers, deze vogels zie je in de winter bijna niet. Een foto maken lukte helaas niet, de vogels zijn uitermate schuw.

Jongstleden zaterdag moesten we naar een uitvaart, dat wil zeggen een memorial service, de oom van Jeffrey was inmiddels gecremeerd. Ik ontmoette weer veel nieuwe familieleden aan de O Bryant kant en het was de eerste maal dat ik voet zette in een Koninkrijkszaal. (Die kant van de familie bestaat  voornamelijk uit Jehova Getuigen) Ontzettende lieve mensen maar de religie is not at all my cup of tea zal ik maar zeggen. Na de dienst was er een samenzijn onder het genot van een maaltijd waar contacten gelegd en banden gesmeed werden.

In mei kunnen we gaan tuinieren en er zal genoeg te doen zijn.
We zijn lid geworden van de Arbor Day Foundation en krijgen 10 boompjes cadeau.  White Flowering Dogwoods,  American Redbuds,  Sargent Crabapples, Lilac shrubs. We gaan de voor-en zij tuin veranderen, een aantal oude grote struiken gaan eruit en bloemen en boompjes komen ervoor in de plaats, veel daarvan zullen vogels en vlinders aantrekken. Achter de garage leg ik een salsa tuintje aan. (tomaat, komkommer, kruiden, worteltjes, selderij en paprika) Voor dit alles hebben we een Rototiller nodig, die kunnen we huren voor een dag. Dan zijn we meteen die dekselse wortels van de klimop kwijt. Niet kapot te krijgen die bende. Plannen genoeg dus.

Ik ben bezig aan de laatste twee weken van mijn verblijf en ook al weet ik dat de laatste loodjes het zwaarst wegen, aan alle 'ellende' een einde komt is mijn gemoed bezwaard.

• Men is, door alle extra controles die Trump heeft verordonneerd genaamd extreem vetting, behoorlijk achter met de afhandeling van visumaanvragen. Men is nu bezig met aanvragen ingediend 1 juni 2017. De maand mei heeft een kwartaal op stil gestaan wat inhoudt  mocht het tempo niet omhoog gaan we een goedkeuring van deel 1 niet veel eerder kunnen verwachten dan augustus 2018. Daarna moet ik nog in Amsterdam naar de ambassade waar men uiteraard ook een verwerkingstijd heeft dus het is af te wachten wanneer ik met een enkeltje kan vertrekken; een lentebruiloft wordt het niet.
  • Het voorgaande betekent dat we nu geen duidelijk plan hebben wanneer we elkaar weer gaan zien behoudens het feit dat Jeffrey naar Nederland wil komen om hen die ik lief heb en belangrijk voor mij zijn te ontmoeten. Of dat kan en hoe, is onder andere afhankelijk van mijn woonsituatie in Nederland. De omstandigheden in het huis, waar ik verblijf zijn veranderd wat een aantal onzekerheden met zich meebrengt.

We blijven vooruit kijken en anticiperen op het veranderde tijdpad. Ik zal naar alle waarschijnlijkheid nogmaals op een heen en weertje naar de VS moeten begin mei.
Twee juni studeert Emma, de oudste kleindochter van Jeff, and my little angel, af en daar willen we bij zijn, een weekje Minnesota.
Zondag 21 januari vertrekt mijn vliegtuig richting Schiphol en het afscheid zal hartverscheurend zijn zoals Jeffrey opmerkte zaterdagavond. Echter, het is wat het is en we zullen het ermee moeten doen. De laatste week van mijn verblijf werkt Jeff niet, want hij moet in die week twee medische procedures ondergaan waaronder een staaroperatie op de vrijdag voor mijn vertrek. Je zit er niet op te wachten maar het moet gebeuren, het positieve is dat het ons wat tijd geeft samen thuis te zijn en eruit halen wat erin zit, we zullen er even op moeten teren.

TOT BLOGS

1. Karin en Jan:
    9 januari 2018
    Ach Lieverd, toch de beste. Liefdevolle wensen voor 2018! Had zo gehoopt voor jullie dat het nu een in de versnelling zou gaan zodat jullie heerlijk saampjes kunnen zijn. helaas is de burocratie is anders. Toch .....als ik het zo uit jouw verhalen op aak is de situatie toch best gunstig, ok het heeft wat tijd nodig, maar als het en maar wel gerealiseerd kan worden . Have a safe flight! 💋
  2. Hanneke:
    9 januari 2018
    Hè wat een verhaal weer. Jammer dat je verblijf nog steeds niet voor vast is, maar dat zullen je twee kleine meisjes niet zo erg vinden... ❤️
    Nog 10 dagen, geniet nog even intens van elkaar.
    Sterkte en goede vlucht naar Holland.
  3. Els:
    12 januari 2018
    Weer zo mooi verhaal Lijn zit je helemaal in, Jammer dat het niet meezit, Geniet van deze laatste week ,Goede vlucht naar Nederland.
  4. Elly Poot:
    13 januari 2018
    Wens Jeffrey alvast heel veel sterkt met de operatie.
    Jullie samen ook sterkte met het weer uit elkaar gaan en de onzekerheid van verblijf, zowel in America als in Nederland. De tuin gaat een droom paradijs worden , vogels en vlinders gaan jullie verblijden.
    Lieverd sterkte en goede reis volgende week dikke knuf xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  5. GREET CHRIS:
    15 januari 2018
    hey meis , spijtig dat het allemaal zo moet lopen . Maar het w8en zal jullie belonen en jullie wat moois in de plaats geven . Hoop dat het dit jaar nog in orde komt voor jullie . Welkom weer in europa binnenkort al is dubbel. xxx vanuit belgie