Alweer 2 weken in Ohio

15 juni 2017 - Springfield, Verenigde Staten

Mijn reis 31 mei was lang maar verliep erg soepel. Het weerzien na 3 1/2 maand was heerlijk. Thuis aangekomen de kaas, cadeautjes en toiletartikelen uit de koffer gepakt, de rest was voor later. Donderdagochtend waren we op tijd wakker en alhoewel ik een nachtje had overgeslagen voelde ik mij prima. Een heerlijk ontbijtje werd voor me gemaakt terwijl ik mijn kleding in de kast hing en de koffers in de kelder parkeerde, die wil ik de eerste 3 maanden niet zien!!  Daarna hebben we de hoognodige boodschappen gedaan en ons georiënteerd op voorjaarsplanten.
De rest van de dag was het lekker loungen en uitrusten.

Vrijdag moest Jeff werken wat mij de gelegenheid bood het huis ' op orde' te brengen en toen dat klaar was gewapend met de pinpas 'van de baas' op jacht te gaan naar buitengoed. Vroeg in de middag vervoegde ik mij bij The Home Depot waar een grote keus was aan planten en van goede kwaliteit. Toen ik bij de steenrode geraniums aankwam, die ik graag voor het raam wilde zetten, en de prijzen zag kon ik wel janken. Werkelijk??? 4.89$ voor 1 geranium? Ik kocht 6 geraniums, 2 zakken aarde en 2 plantenbakken en moest 65$ aftikken. Ik ben met de spullen naar huis gereden, ze geplant en geplaatst en toen Jeffrey thuiskwam zei ik: hier is je pinpas, de rest gaan we samen kopen want ik geef zoveel geld niet uit (van andermans rekening). Jeffrey moest er erg om lachen, dit zijn reguliere prijzen vertelde hij. (ik betaalde in Nederland vorig jaar 0.89 cent voor een geranium).
Jeff wist precies wat hij wilde planten in de kuipen in de achtertuin en sloeg in. Ik schaftte plantjes aan die ik in een hangingbasket wilde doen en bepakt en bezakt kwamen we thuis. Aan de slag en zaterdagmiddag zag alles er pico bello uit. De Petunia hangplanten had ik gezien voor 15$ maar ook voor 8$ bij Walmart... verpietert maar ik was er van overtuigd dat met wat verwennerij dit in orde zou komen en inderdaad! Ze hangen er intussen prachtig bij.

Porch  collage_yard Nieuwe aanwas in de achtertuin krijgt water

Toen we 's avonds buiten zaten en de avond begon te vallen zag ik voor het eerst van mijn leven vuurvliegjes. Een tuin vol, wat een spektakel. Ook heb ik intussen mijn eerste kolibrie gezien en onmiddellijk een feeder opgehangen.

Zondagochtend stond er een kerkdienst op de planning. Een vroegere schoolvriendin van Jeff, Cheryl Powers, is voorganger in een Baptistengemeente in Springfield en sinds ik in 2000 naar Amerika begon te reizen stond een bezoek aan een dergelijke kerk op mijn wensenlijstje maar het was er nog nooit van gekomen. Het was..... er was van alles wat, totaal anders dan wat ik gewend ben maar verre van saai. Georganiseerd rommelig zou ik het noemen. Er werd vooral veel gezongen onder andere door het mannenkoor: 'The voices of Thunder', er werd een stukje gelezen, genaamd Today door een van de decans helemaal in het wit gekleed, en ik kreeg er mijn gedachte voor de komende tijd uit mee.
We hebben visite zei de dame op een bepaald moment want gasten bestaan niet in Gods huis. Dat vond ik wel een mooie. Willen jullie opstaan en iets zeggen? vroeg ze en wij schudde allebei NEE!! en verdwenen bijna ONDER de bank. We vielen trouwens toch wel op, we stuck out like a sore thumb zoals ze in Amerika zeggen, we waren de enige blanke mensen. Toen Cheryl het spreekgestoelte betrad heette zij ons ook nog hartelijk welkom. 'Welcome to my friend Jeff who I know since third grade (1963 so do the math on our ages) and his girlfriend Missy from The Netherlands'. Na de dienst kwamen veel mensen naar ons toe om kennis te maken en te vertellen dat ze het fijn vonden dat we er waren en of we nog eens terug kwamen. Hartverwarmend. Thuisgekomen hebben we heerlijk op de porch tussen de nieuwe blommen gezeten en genoten van goed leesvoer, elkaar en het heerlijke weer.

Afgelopen maandag kwamen de vuilnismannen alle rotzooi ophalen. In de sunroom, waar je heerlijk kunt zitten, stond een oud bankstel en een love seat welke afgelopen najaar door nieuw meubilair waren vervangen. Ook alle oude zooi uit garage en kelder verzameld en hup weg ermee. Dinsdag en woensdag heb ik de serre schoongemaakt en eindelijk kunnen we weer door de ramen kijken. Het is er heerlijk toeven, vooral 's avonds maar ook overdag als het regent.
Voor je het weet is het weer vrijdag en begon ik aan het tweede weekend. De maaltijden zijn makkelijk in de zomer, vlees of vis komt van de barbecue en een salade is gewilde groente in The Diffendal Residence. Vrijdagavond was het een broodje hamburger, chips, baked beans en sla. Chips bij de maaltijd vind ik nog steeds vreemd echter.

De schoongemaakte serre   Een echte Amerikaanse maaltijd

We lagen redelijk op tijd in bed want de voorbije werkweek was druk en warm en dat vreet energie. Zaterdag was er in mijn favoriete stadje, Yellow Springs, een braderie en aangezien het een graad of 30 zou worden besloten we redelijk op tijd te gaan. De auto konden we bij Young Dairy's Farm parkeren alwaar een gratis shuttle je naar Yellow Springs bracht. Voor het eerst van mijn leven in een schoolbus, een stinkende diesel. In het stadje was het was druk genoeg. We hebben heerlijk door de straten gewandeld en van alles en nog wat aan spullen en mensen gezien. We sloten de dag af voor het podium waar diverse bands optraden.

Schoolbus as shuttle   Street Fair in Yellow Springs   Gitarist

Vote for Bernie Sanders   Frambozen ice tea   t-shirt

Vrijdagavond was ook het Art Festival in Springfield begonnen dat zes weken duurt en de meest uiteenlopende acts heeft.
Zondagavond trad het Springfield Symphony Orchestra op en dat wilden we zeker niet missen.

Zes weken lang summer arts festival   Springfield Philharmonic Orchestra

In Veterans Park is een podium en 's ochtends vroeg zetten mensen al klapstoelen neer, voor het optreden dat men bij wil wonen, en het mooie is dat ze er 's avonds nog staan. Wij zaten front row and center in het gras. Werken van onder andere Monteverdi, Bach en Händel stonden op het programma. De dirigent vertelde een en ander over de werken en componisten op onderhoudende, luchtige en voor iedereen begrijpelijke wijze.
Toen Air van Johann Sebastian Bach gespeeld werd kreeg ik het heel even te kwaad, het stuk werd gespeeld op de uitvaart van mijn moeder en broer en het zette me heel even terug in de tijd.

Na de pauze tikte een dame mij op de schouder en zei: een paar van mijn vrienden zijn niet gekomen, ik heb 2 stoelen over als je wilt zitten en wij maakten er graag gebruik van.
Het concert werd afgesloten met het stuk The Royal Fireworks van Georg Frideric Händel en het was maar goed dat we niet meer vooraan in het gras zaten Als je deze VIDEO bekijkt weet je waarom.
Het werd eigenlijk te laat voor een zondagavond maar we vonden het beiden meer dan de moeite waard en offerden er graag een paar uur slaap voor op.

Maandag kwam er een prachtige kaart uit Nederland, het is nog steeds leuk post uit Holland te krijgen. Lieve Elly, dank je wel! Gisteren heb ik heerlijk geluncht met Cheryl en we ontdekten dat we elkaar met een reden zijn tegen gekomen. Voor de avond stond een bezoek aan mijn eerste honkbalwedstrijd op het programma echter... het regende de hele dag en de game werd afgelast. Wij hadden dat memo gemist en arriveerden bij een uitgestorven stadion. De wedstrijd wordt op een latere datum gespeeld dus besloten we uit eten te gaan. Het was intussen het mooiste weer van de wereld, we genoten van onze maaltijd in de buitenlucht. Thuisgekomen besloten we nog een avondwandeling te maken en te genieten van de natuur. Een grote havik scheerde laag over, vuurvliegjes vergezelden ons en een prachtige Cardinal zong ons toe.

Cardinal

Tot zover de belevenissen van de afgelopen twee weken. Ik hoop dat iedereen gezond is en geniet van het warme weer in Nederland.
Lieve groeten uit Springfield Ohio en......

TOT BLOGS

1. Inai:
    15 juni 2017
    Volgens mij zou der een van dijk stinkend jaloers geweest zijn maar hij houd je in de gaten en komt het me vertelen jolijn groetjes ina
  2. GREET CHRIS:
    25 juni 2017
    weer een leuk verhaal . Fijn om jullie zo te volgen
  3. Els:
    25 juni 2017
    Weer een heel mooi verhaal Lijn, geniet ervan.
  4. Elly Poot:
    5 juli 2017
    Super geschreven weer Jolijn en prachtige foto"s , toppie!!!