Opruiming en 10 dagen vakantie!

2 oktober 2017 - Houten, Nederland

Zaterdag 16 september was het tijd mijn spullen uit te zoeken. Wat gaat er weg, wat sla ik op en wat neem ik mee. Qua meubels en mijn grote spullen blijft alles hier staan, ik ga het huis niet opbreken aangezien René hier blijft wonen. Wel verkocht ik wat kleinigheden via Facebook, met al het reizen en de aankomende kosten voor het visum is elke euro er 1 die ik HEEL goed kan gebruiken.

Er stonden nog  2 doosjes op zolder, documenten in mappen... alles moest door mijn handen teneinde te beslissen wat ik ermee moest of wilde. Oude dossiers en belastingaangiftes heb ik in de vuurkorf in de hens gestoken... lekker fikken. :-)

Och, wat ik allemaal tegenkwam. Bijvoorbeeld een gedicht dat ik schreef nadat mijn vader overleed... songteksten die ik, ten tijde van The Gospeltrain, voor speciale gelegenheden schreef, meestal doop of inwijding in een ambt... goh!
Ook een aantal Engelse songteksten kwam ik tegen in een map, daar kunnen Jeffrey en ik samen vast iets van brouwen? Al mijn pianolesboeken, die had ik in jaren al niet meer gezien, zijn gedoneerd en gaan gebruikt worden door mensen die blij zijn dat ze de boeken voordelig in goede staat kunnen kopen en hopelijk net zoveel plezier aan pianospelen beleven als ik.

Veel, zo niet alles wat ik bewaarde vertegenwoordigen een voor mij grote emotionele waarde en ik was aan het einde van de dag toen de klus was geklaard helemaal versleten. Ik bedacht mij dat normaliter een ander dit klusje klaart omdat je dan een soort van dood bent? Dat ben ik voor en nalopig niet van plan, ik ga 'slechts' het land verlaten. Wat ik (nog) niet meeneem staat in 1 koffer en 3 doosjes bij Herman op zolder. Ik hang niet aan geld of goed en vindt mijn bestemming en geluk vele malen belangrijker, buiten dat heb ik in Springfield alles wat ik nodig heb en meer.

Op 22 september arriveerden Patricia en John per rijnboot vanuit Basel in Amsterdam en wij stonden op de kade om ze op te halen. Een groot cruiseschip kwam de haven in en ik bedacht mij dat je toch een bijzonder goede kapitein moet zijn om dat reuze schip zonder schade in de Amsterdamse haven af te meren. Veel passagiers stonden op het bovenste dek en maakten wellicht voor de eerste keer kennis met a view on Amsterdam.

rijncruiser vs cruise ship  Big Boat

Al wat wij vonden.... niet onze vrienden. Uiteindelijk herinnerde 1 van de bemanningsleden zich dat ze naar het Centraal Station waren gestuurd omdat dit het ophaalpunt zou zijn? En ja hoor.. daar stonden ze bepakt en bezakt en doodmoe. De cruise behelsde een (voor hen) nogal druk program blijkbaar.
We hadden voor vrijdag niets ingepland... eerst maar grond vinden in het Houtense en dan plannen maken. Men had uiteraard wel een aantal wensen voor de komende 10 dagen waaronder Brugge, Delft en Amsterdam.

Brugge was een must volgens Patricia, en ik was het daar helemaal mee eens. Twee jaar geleden hebben Pat en ik daar samen al enige dagen doorgebracht maar het is John's eerste keer in Europa en hij mocht Het Venetië van het Noorden niet missen volgens Pat. (zelf ben ik er al een keer of 15 geweest maar ik ga met plezier nog 15 keer)
Het was een prachtige zaterdag, het weer was ons goedgezind en het was heerlijk de hele dag buiten te lopen in 1 groot openluchtmuseum wat Brugge is en te genieten van de Belgische keuken.

Begijnhof Brugge   In love at lovers lake Brugges

Zondag was een rustdag, na een drukke dag moet men de dag erna wat bijkomen. Pat and John zijn 's ochtends naar de kerk in Houten gegaan en in de middag zijn we door boomgaarden gereden waar appels en peren in volle glorie aan de bomen hangen.

Maandag een dag Amsterdam EN het was de trouwdag van Pat en John.
Ongelooflijk dat ik een jaar geleden in Massachusetts was om gast en de fotograaf voor de dag te zijn. Tijd vliegt, kijk maar naar wat er binnen 1 jaar in mijn leven is veranderd bedacht ik mij. We hebben over de Dam, Nieuwe kerk incluis, Herengracht en door de rosse buurt gedwaald en uiteraard een rondvaart gemaakt. We wilden tot slot naar het Anne Frank huis maar Johns batterij was leeg dus helaas, terug met de trein naar Houten en ons opmaken voor een etentje bij Van der Valk waar Pat graag schnitzel wilde eten.

Paleis op de Dam  Verdedigingstoren  In hetzelfde schuitjeAmsterdam CS HAPPY ANNIVERSARY In het Nederlands

Dinsdag hebben we behoudens een rondje door Houten centrum uitgerust, ik kon mij bezighouden met de was en andere huishoudelijke aangelegenheden.

Woensdag stond een trip naar Margraten, Vaals en Valkenburg gepland.
John (former Navy) was erg onder de indruk en ook voor de rest van ons was het opnieuw overweldigend.
8301 graven en op de muren aan weerszijden de namen van +1700 mensen die in een onbekend graf liggen.

Monument  Herfst

Daarna op naar Vaals, het drielandenpunt. Pat en John zijn allebei geen fan van grote hoogten maar zolang het tapijt onder de voeten lag en ze niet naar beneden keken was het goed te doen zeiden ze. Ik heb er geen moeite mee gelukkig en liet mij, met de prachtige herfstkleuren in de bossen achter mij, graag op de foto zetten.

Angstig maar toch maar doen  Hoog op de toren

Door naar Valkenburg want de magen begonnen wat geluiden te produceren. We hebben uitgebreid geluncht zodat we bij thuiskomst klaar waren met boterhammen, dus ook voor mij 'een makkie'.

Valkenburg   Valkenburg_kerk

Een andere must see voor John was Delft. We hadden dat speciaal voor de donderdag gepland omdat er dan ook markt is, iets wat je in de VS niet makkelijk vindt. Delft was een stuk mooier dan Amsterdam vond John, hij is een fan van geschiedenis en kerken en waar kom je beter aan je trekken dan daar? We hebben onder andere de Nieuwe Kerk, de oude Jan en het Vermeer centrum bezocht en heerlijk over de grachten gedwaald. Bij terugkomst in Houten hebben we in het oude dorp in Restaurant De Roskam heerlijk gegeten.

Praalgraf stained glass windows

Painting  Orgel in de Oude Jan

Vrijdag zou (opnieuw) een rustdag zijn, voor zaterdag stond als laatste Utrecht op het programma. Echter, de weersvoorspelling voor het weekeind was niet best en vrijdagmiddag was het prachtig weer.
Niets mooiers dan plannen aanpassen dus op naar Utrecht. En mooi voor John, de Domkerk was open voor bezoekers.
De gids liet ons raden over hoeveel pijpen het orgel beschikt, ik kwam met mijn gok van 2300 het dichtst in de buurt, het zijn er maar liefst 3800 en het (huidige) orgel stamt uit 1825.
Ook vertelde de gids over de kabinet- en kistorgels... in de tijd van Napoleon voorkwamen de rijken dat men belasting moest betalen over het aanwezige orgel in huis, door een kast rond het orgel te bouwen.
De ambtenaren waren niet bevoegd de kasten of kisten open te maken. Een bezoek aan een terras voor koffie en appeltaart liep uit op een teleurstelling, de bediening kwam niet dus besloten we dan maar thuis koffie te drinken (wat veranderde in een goed glas wijn). Vrijdagavond zijn we allemaal op tijd in bed gedoken, ik lag er om 21.00 uur in en was dwars af.

Zaterdagavond zijn we als afsluiter uit eten geweest bij Yakimono in Houten en  genoten van heerlijke gerechten. Zondagochtend was het mooi droog weer en dus gingen Pat & John (met behulp van Google maps) lopen naar het oude dorp voor een bezoek aan de kerk.  Gezien zon en wind deed en droogde ik een was buiten. Nadat men terug kwam uit de kerk met voor mij een mooie struik bloemen (eerlijk gekocht) hebben we genoten van Nederlandse snacks als 'lunch' ... toastjes, salades, kaas en worst.
De middag stond voor hen in het teken van spullen verzamelen en de koffers inpakken. Als diner wilde men een lichte maaltijd in verband met het vroege tijdstip van vertrek naar Schiphol. Ik kookte zaterdag dus kippensoep (die is na een nachtje staan lekkerder) en dus was het voor mij zondag ook makkelijk. Bolletjes erbij met allerhande beleg en klaar ben je. Op tijd naar boven, douchen en bed dan maar.

Maandagochtend 6.45 uur vertrokken we naar Schiphol. De vlucht vertrok om 10.25 uur maar je moet er minimaal 2 1/2 uur van tevoren zijn. Toen we bij de incheckbalies aankwamen verschoot ik van de drukte op zo'n vroeg tijdstip en ik beloofde mezelf vroeg genoeg, drie uur van tevoren voor een VS bestemming, op Schiphol te zijn 24 oktober aanstaande.
Het waren 10 bijzondere dagen waarin we veel hebben gezien, van elkaars gezelschap hebben genoten, bijzondere gesprekken voerden, herinneringen gemaakt die van onschatbare waarde zijn EN ongelooflijk veel plezier hebben gehad.
Het blijft mooi te zien dat verliefdheid en liefde geen leeftijd kent... het straalt er vanaf bij beiden, wat een herkenning.  A L L E M A C H T I G  P R A C H T I G !!

Aankomend weekend heb ik een gezellige (voor mij laatste) bijeenkomst met The Dutch Connection en de rest van de week erna zal zijn gevuld met veel bezoek en op 'visite' gaan alvorens ik vertrek.

TOT BLOGS

1. Els:
    4 oktober 2017
    Heel mooi Lijn, en spannend allemaal, heel mooi geschreven.
  2. Elly Poot:
    5 oktober 2017
    Heerlijk even mee kunnen kijken , met jullie prachtige dagen en wat een mooie fotos.
    Liefs El xx
  3. Hanneke: