Muizenissen

17 mei 2018 - Springfield, Verenigde Staten

Alweer vier weken in Ohio en de tijd vliegt voorbij. Ik was net Nederland uit en het heerlijke warme weer dreef daar binnen. Ik zag op Facebook zonnende mensen in de tuin, op het strand bij temperaturen van 25+ en ik... had spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn winterjas niet had meegenomen. De eerste 2 weken niets als koud en zelfs sneeuw met ' s nachts temperaturen van min 5. Ik heb nog spruitjes en erwtensoep gegeten in april, ongehoord! Maar ook hier kwam het warmere weer uiteindelijk en de bomen en struiken ontploften!

Twee weken geleden zat ik aan de keukentafel nadat Jeffrey vertrokken was en over het algemeen is het hier dan doodstil. Die ochtend echter hoorde ik vreemde geluiden in de keuken. Nadat ik rond gelopen had bleek het uit het fornuis te komen. Ik had werkelijk geen idee wat het was en hoe het kon. Een video gemaakt waarop het geluid goed te horen was en dit naar Jeffrey gestuurd. A mouse? was zijn vraag. Ik heb geen idee maar ga kijken. Een grote handdoek bij de hand, voor het geval er iets ging rennen of vliegen want een vleermuisje behoorde ook nog tot de mogelijkheden. Het fornuis van de muurkant gehaald en met de zaklamp geschenen onder de branders want daar kwam het geluid voornamelijk vandaan. Ook door de gaten in de achterwand gekeken maar ik kon niets ontdekken. Toen Jeffrey 's middags thuis kwam zei hij: we zullen onder de bovenplaat kijken en tilde het ding gewoon op. Mijn ogen waren zo groot als schoteltjes want ik had geen idee dat dit kon, ik dacht dat het, zoals bij alle fornuizen die ik ken, vastgeschroefd zat. Ook hier niets te bekennen dus de boel weer dicht gedaan. We bleven, vooral ik, bedacht op vreemde geluiden (en dan hoor je ook van alles wat er niet is).

Vorige week vrijdagmiddag had ik AT&T aan de telefoon, ik moest ernstig discussiëren over onze mobiele telefoonrekening. De ratten, een juiste naam in dit verhaal, wilden ons kosten voor International Data Roaming berekenen aan de hand van mijn verblijf in Nederland. Die instelling heeft op deze telefoon nog nooit aan gestaan dus ik in debat. Midden in mijn zin: Miss, if AT&T can send me proof I had my International Data Roaming on..... zie ik  ineens een schattig lief klein grijs koppie langs een van de gaspitten verschijnen. Ik zie de muis denken: where the he** am I en ik riep naar Jeffrey: I see the mouse in the stove!! waarop de dame van AT&T zei: excuse me ma'am? Ik kon op dat moment niets met de muis want ik wilde eerst van de 637$ af die ze ons wilden aansmeren (en wat is gelukt overigens). Toen ik na 45 minuten klaar was met het ge-emmer was Gordon, want zo had ik hem intussen genoemd met Hells Kitchen in mijn gedachten, nergens meer te bekennen uiteraard.

Vorige week donderdag, we hadden samen ontbeten, Jeffrey was thuis die dag, en meende dat ik iets zag lopen dus ik dacht: MUIS! Gezocht  op de vloer voor de keukenkastjes, want daar had ik het gezien, maar wederom niets. Ik hallucineer geloof ik zei ik tegen Jeff maar.... 10 minuten later liep Gordon van de ene kant van de keuken naar de andere kant. DAAR GAAT HIJ riep ik en opnieuw het fornuis EN de koelkast van de kant getrokken maar lauw loenen, niets te bekennen. De achterkant van de koelkast grondig nagekeken want uit de tijd dat ik een tamme rat had weet ik dat ze daar graag zitten, naast het warme motortje. Hij komt wel weer voor de dag zei ik (in de hoop dat ik hem zou kunnen vangen en buiten zetten).

Zaterdagmiddag ging Jeff de grill aansteken en riep: Missy, wanna catch a mouse? Ik naar buiten en daar zat een schattig veldmuisje ons verdwaasd aan te kijken vanachter de brander. Winifred, a Birmese Mountain dog was hier geweest en de deur van de serre had een poosje open gestaan. Zie zei ik tegen Jeff, Gordon heeft zijn kans schoon gezien en kon ontsnappen. Jeff was er niet van overtuigd dat onze huismuis zo slim was en zette naast de koelkast een muizenklem met pindakaas erin, hij had er genoeg van.
Ik ruim dat lijk niet op hoor als er morgenochtend iets inzit, ik wil het niet zien liet ik hem gedecideerd weten! Zondagochtend kwam ik in de keuken en keek om het hoekje en.... LEEG! HA dacht ik, zie je wel Gordon was de muis op de grill.

We hadden het ontbijt op, Jeff verdwijnt naar de slaapkamer en ik zit nog even na te tafelen en ineens hoor ik KLETS!
Ah nee... het is niet waar dacht ik en keek wederom voorzichtig om het hoekje en rende de slaapkamer in. De muis zit in de klem, kijk alsjeblieft meteen of hij dood is anders moet je hem dood maken visioenen hebbende van een muis met maar 3 poten en 1 oor. He's dead alright hoorde ik en Jeff verdween met de muis in de klem naar de tuin. Ik had hem gevraagd Gordon netjes aan de natuur terug te geven.
Zo kwam er een einde aan een mysterie met een bijzondere, nu dode, hoofdrolspeler.

Misschien heeft de slang die hier in de garage zat, en voor de lolbroeken onder ons nee geen tuinslang, Gordon wel lekker opgepeuzeld, wie zal het zeggen.

fieldmouse