Het waren drukke weken

15 november 2017 - Springfield, Verenigde Staten

Alweer 3 weken in Ohio en wat vliegt de tijd. Waarschijnlijk mede door alle plannen die ik wilde uitvoeren voor het Thanksgiving wordt 23 november.

Schilderen was mijn eerste project en het was hard nodig. Er was, behoudens de badkamer, sinds 2003 niets meer aan gedaan. De woonkamer, eetkamer, gang en keuken zijn allemaal met elkaar verbonden zonder deuren maar door middel van bogen. Op de muren in de diverse ruimten zaten verschillende kleuren en ik vond dat optisch nogal 'vervuilend'. Jeff heeft daarentegen graag een andere kleur in elke kamer van het huis dus we hebben een weekend gedebatteerd over een oplossing waar we beiden erg vrolijk van werden. In mijn voorstel dat de vier aangrenzende ruimten optisch groter zouden lijken en rustiger ogen en we per ruimte kunnen werken met kleurige accessoires kon hij zich vinden alhoewel de keuken nog een uitdaging gaat zijn. Op naar The Home Depot en samen een kleur voor de wanden uitgezocht en aangeschaft. Opnieuw een off-white genaamd Swiss Coffee.
Ik besloot voor de Marquee variant te gaan, gegarandeerd dekkend in 1 laag, na het debacle in de badkamer begin dit jaar.
Maandagochtend 5:30 AM aan de slag; de muren wassen en tapen. Voor het licht wordt, hier tegen 7:30 AM, kun je niet kwasten natuurlijk.

Alles verliep bijna volgens plan. Het wassen en tapen ging voorspoedig en om 8:00 AM zette ik de roller op de eerste muur in de woonkamer. CRAP! wat is dit? dacht ik, ik moest de verf bijna op de muur drukken. Dat kan niet goed zijn dacht ik nog maar.... ik heb al een tijd niet geschilderd dus misschien is het een kwestie van wennen en rolde 'vrolijk' verder. Toen ik de verf op de muur had bedacht ik mij ineens: suffe muts dat je bent, je gebruikt waarschijnlijk de verkeerde roller. Ik had gekozen voor een semi glad oppervlak maar dat bleken de muren niet helemaal te zijn. Toen ik de roller verwisselde voor een voor ruwe oppervlakken ging het een stuk beter. Aan het einde van de dag zat de woonkamer en het halletje bij de voordeur in de nieuwe verf. Toen ik de volgende ochtend de woonkamer inspecteerde en de eerste muur bekeek besefte ik dat deze nog een keer over moest. Ik besloot foto's van de muur te maken en naar The Home Depot te gaan en het resultaat te laten zien. Toen ik vertelde over de roller en de muur en een nieuw blik verf bestelde werd mij aangeraden eerst fabrikant Behr te bellen alvorens geld te spenderen. Men staat erg achter het product dat men verkoopt en waarschijnlijk geven ze je een blik gratis vertelde de verkoper. Nou dat wilde ik wel proberen, het scheelt toch weer 49$ nietwaar? Bij thuiskomst de klantenservice gebeld en dan wordt je op een typisch Amerikaanse manier benadert. Het spijt mij dat u zoiets dramatisch ervaren heeft waarop mijn antwoord was: mevrouw, we hebben het hier niet over Donal... ik bedoel een derde wereldoorlog maar over schilderwerk. Ik kan u een nieuw blik toesturen zonder kosten zei de dame, wilt u dat? Nou graag antwoordde ik en inderdaad vrijdagmiddag werd de verf keurig netjes thuis afgeleverd door UPS dus ik kon de volgende dag verder kwasten. Jeff ging zaterdagochtend aan de slag met het ophangen der dingen in de living. Nu MOET alles recht en in het midden dus de spiegelformatie op de mantel vereiste veel meetwerk. Ik had de hal al geschilderd en was intussen aan de eetkamer begonnen toen hij daarmee klaar was. In gedachten hoorde ik mijn pa zeggen: met passen en meten wordt veel tijd versleten, anderen zeggen weer: meten is weten dus in allebei schuilt waarheid denkelijk? Anniewho, de spiegels hangen naar tevredenheid van 'de baas' in het midden op de schoorsteen, de lamellen en de glazen planchetten hangen ook weer waar ze horen en aan het einde van de dag was ik klaar met schilderen, schoonmaken en inruimen. Tijd om, na een warm bad, te relaxen voor de open haard.

Living room before painting   Living room after painting

Hall before painting  Hall after painting

Dining room before painting  Dining room after painting

Vanuit Houten had ik, zoals gezegd, al het een en ander aan persoonlijke spulletjes meegebracht waaronder de foto's van mijn ouders en broer die daar op het tribute tafeltje stonden met bloemen en brandende kaarsjes. Ik vond het belangrijk dat ze hier een plekje kregen en vroeg Jeff: wil je er een foto van je moeder bij hebben? Dat wilde hij wel en vroeg mij op zoek te gaan naar een geschikte foto. Nu heeft de man een kast vol fotoalbums dus dat was nogal een uitdaging. Toen ik met een stapel albums op het bed in de gastenkamer zat vroeg ik Shirley (zijn moeder): help je mij een goede uitzoeken want ik heb geen idee. Nadat er verschillende foto's door mijn handen waren gegaan sprong mij er een tegemoet waar Shirley op staat met een grote bos bloemen. Het lijstje, dat ik in 2003 voor Jeff kocht, schoongemaakt en met foto erin erbij gezet op het tafeltje. Toen Jeffrey 's middags thuis kwam en het tafeltje bekeek zei hij: dat is sterk.....op die foto staat mam met een bos bloemen die ik haar voor Moederdag vanuit Minneapolis stuurde. Het kon niet mooier en ik bedankte Shirley voor haar keuze.

Tribute table

In de woonkamer boven de bank hingen twee schilderijen met Native Americans. Als de woonkamer off-white wordt had Jeff gezegd dan moeten die schilderijen vervangen worden door iets kleurrijks wat ik een goed plan vond. Iets met rood en goud bedachten we, rood is de accentkleur in de woonkamer. We zijn op zoek gegaan en kwamen op hetzelfde uit dus, de kunstenaar benaderd en de bestelling geplaatst. Het zal van de muur ' afspatten'. Door de tijd die de schilder, Leonid Afremov, nodig heeft om het te maken en droogtijd van de vernis hopen we dat het net op tijd binnen is voor Kerst.
Buiten het feit dat wij het schilderij erg mooi vinden is de titel zeer toepasselijk.

'When dreams come true'.

Our new piece of art

Het begint kouder te worden, elke nacht vriest het een paar graden en ik ben blij met de garage waardoor ruiten krabben tot het verleden behoort. De eerste pan erwtensoep is gemaakt en ook hebben we al zuurkool gegeten. De dinsdagavond etentjes met Dad zijn een feest, hij begint zich gelukkig wat beter te voelen en oogt ook energieker.
Over 1 week is het Thanksgiving en wij zouden dit jaar het diner verzorgen maar helaas (door een overname binnen het ziekenhuis waardoor ook de roosters veranderd zijn) moet Jeffrey opnieuw werken net als vorig jaar. Ik maak hier een aantal dingen, de vulling voor de kalkoen (ik heb een recept wat ik al een paar jaar met Kerst in Nederland heb gebruikt) Nederlandse appeltaart, corn cake, een bloemkool- ovenschotel en gemarineerde komkommers. Gelukkig is koken een van mijn hobby's. Het weekend na Thanksgiving gaan we voor onze tweede Kerstboom.

Helaas is er nog geen visum nieuws, we denken positief (denken jullie positief mee?) en hopen dat de goedkeuring voor het Amerikaanse deel binnenkomt terwijl ik hier nog ben.

TOT BLOGS!

1. Elly Poot:
    16 november 2017
    Het ziet er weer licht en spik /span uit in jullie huis erg gezellig. Schilderij is ook heel erg mooi en hopelijk is het idd voor kerst klaar om op te hangen. En natuurlijk stuur ik je positieve energie zodat alles goed gaat komen met de papieren. Ook visualiseer ik steeds door jou te zien met de papieren in je hand. Nou Jolijn en dan brand ik ook kaarsen, dus het komt gewoon goed hahahaha.
    Mooie thanksgiving met je nieuwe familie. liefs xxx